Zľava aj sprava samá zľava...

Autor: Andreas Kreutz | 16.11.2013 o 20:31 | (upravené 18.11.2013 o 16:41) Karma článku: 6,58 | Prečítané:  959x

Neviem, či to vnímate rovnako ako ja, pretože z pozície obchodníka mám možno trochu iný pohľad na vec, ale kam sa pozriem, na každom obchode vidím nálepku s nejakými percentami. A musím sa priznať, že mi to statočne lezie na nervy. Jeden by si mohol povedať, že veď to je fajn, všetko je lacnejšie, dobre nakúpim. Ono to však je trochu komplikovanejšie. Keď sa na zľavy, akcie, sejly a iné skvelé príležitosti na kúpu pozrieme bližšie, možno sa na vec budete pozerať aj vy inak.


Vypredaj

Prečo vlastne zľavy? Principiálne, ak som seriózny obchodník a mám serióznu kalkuláciu ceny, tak potom táto cena odzrkadľuje reálnu hodnotu tovaru alebo služby. Nemôžem predávať pod cenu, pretože by som potom nedokázal vykryť všetky potrebné náklady na prevádzku, personál, rozvoj obchodu, marketing a rozumnú mieru zisku, nehovoriac o návratnosti kapitálu vloženého do otvorenia obchodu. Dávajú potom vôbec zľavy nejaký zmysel?

Určite áno. Dobrým príkladom sú pravé sezónne zľavy pri sezónnom tovare. Mnoho obchodov má totiž v zime iný sortiment ako v lete. Uvedomme si, že kolekcia jar/leto sa objednáva niekedy v auguste a do obchodu dorazí začiatkom jari. S polročným posunom to platí o kolekcii jeseň/zima. Čiže ak sa blíži dátum, kedy má do obchodu pribudnúť kopec nového tovaru, ten z predchádzajúcej sezóny musí von. A na to sú vhodné sezónne výpredaje.

Nie som si istý, či to ešte stále tak funguje, ale v Británii, či Nemecku boli zákonom presne stanovené termíny, kedy výpredaje začínajú a kedy končia. Ja však už dlho pozorujem nekonečné celoročné zľavy. Dokonca si "marketéri" niektorých obchodov vymysleli "uvádzacie zľavy" na novú kolekciu! To už fakt nechápem, veď nová kolekcia sama o sebe má byť lákadlom pre zákazníka...

Kam sme to takto dopracovali? Vychovali sme zákazníka, ktorý už nie je ochotný kúpiť tovar za normálnu cenu. Dokonca pozorujem, že zákazník pri každom nákupe skúša jednať s nami o cene ako keby sme boli na trhu v Turecku či Egypte. Vďaka všetkým tým "sejlom" má bežný človek predstavu, že 90% normálnej ceny tovaru je obchodníkov zisk a ak predá tovar so zľavou 50%, ešte v pohode zarobí. Omyl priatelia - ak je obchodník seriózny, pri takýchto zľavách nezarobí, možno len dostane to, čo za tovar zaplatil. Ale keďže aj obchodník je vynaliezavý tvor, má riešenie - dvihnúť ceny a hodiť na ne veľapercentný diskont a všetci sú spokojní. Spokojní oklamaní.

Iná možnosť ako dlhodobo poskytovať vysoké zľavy je nakupovať tovar z Ázie takpovediac na kilá. Potom môžete kravatu, ktorú ste kúpili za 3 doláre predať po 50% zľave za 15 Eur. Kedy sa ľudia zobudia a uvedomia si, že to je celé úplne na hlavu? Som smutný z toho, kam sme klesli.

Nemám nič proti tomu, ak si ľudia vedome kupujú lacnejšie veci kvôli nízkemu rozpočtu v obchodoch, ktoré takéto veci predávajú. Neznášam ale, ak sa niekto tvári, že predáva úžasný tovar a na výklade má po celý rok oranžové nálepky všetko -50%. V takomto prípade môže byť výsledok dvojaký - buď sú to šmejdy, ktoré nie sú hodné ani polovice z tej zľavnenej polovice, alebo obchod čoskoro kvôli získavaniu zákazníkov príliš nízkou cenou skončí svoju činnosť, pretože nebude mať ani na nájom.

Fotografie sú vlastníctvom autora

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?